Test wandelschoenen: De Grisport Utah Mid

 Sinds geruime tijd mag ik wandelen, ofwel hiken onder mijn favoriete hobby scharen. Maar als je veel wilt gaan wandelen, zowel in Nederland alsook in de bergen, dan heb je goed materiaal nodig. 

Waaronder ook schoenen. En daar ging het bij mij vaak mis. Ik heb in het verleden al heel veel verschillende wandelschoenen gehad. En veel diverse merken. Lage, hoge en halfhoge schoenen. Elke schoen had wel iets. 

Ik was er voor mezelf uit dat ik in de bergen liever geen lage wandelschoenen droeg. Want ik miste toch de extra steun die de (half) hoge schoenen gaven. Maar ook in nattere condities bleven mijn sokken en dus mijn voeten niet lang droog met lage schoenen. Dus de lage schoenen zijn afgeschreven bij mij.

Dan de hoge schoenen. Ik merkte dat de echt hoge schoenen, voor mijn doeleinde niet geschikt waren. Ik vond ze te strak zitten en mij te weinig bewegingsvrijheid bieden. 
Dus die werden ook afgestreept. 

Dan bleven dus de halfhoge wandelschoenen over. Maar welke? Ik ben eerlijk, in eerste instantie kijk ik naar schoenen die er leuk en mooi uitzien. Dat trekt mijn aandacht. Dan ben ik net een ekster. Als het de juiste kleur heeft, dan heb je mijn aandacht.
Maar goed, dat is niet de juiste keuze natuurlijk. Een schoen moet perfect zitten en lekker lopen. En als de kleur dan ook nog goed is, dan is het helemaal super. 

Ik heb dus heel veel schoenen gehad. Van echt veel verschillende merken. Dan zaten ze te los, dan zaten mijn steunzolen niet goed, dan was het profiel niet goed zat. Dan sleten de zolen weer snel af. Er was telkens wel wat. 

Tijdens mijn vakantie in Italië en Oostenrijk, zag ik het merk Grisport voorbij komen. Ik kende het merk niet, maar ik zag wel erg veel van deze schoenen. Dus het zal wel goed zijn, toch
Eenmaal terug in Nederland, heb ik de stoute (wandel)schoenen aangetrokken en Grisport Nederland benaderd. Wie niet waagt, wie niet wint. 
Ik heb hen mijn probleem uitgelegd en verteld dat ik maar niet dé juiste schoen gevonden kreeg. 

Zij raaadde mij aan om de Grisport Utah Mid eens te proberen. En om het helemaal makkelijk te maken wilden zij mij wel een set opsturen. Ja duhuh.... Ik ben ook een Nederlander, dus gratis is altijd goed.
Ik koos voor een veilige kleur, zwart. 

Enkele dagen later kreeg ik van Grisport Nederland een doos met de nieuwe Utah Mid schoenen opgestuurd. 

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik niet meteen enthousiast was over het uiterlijk van de schoen. Ik hou van felle kleuren. Geel, oranje etc. En dit was gewoon zwart, een gewone schoen waarvan ik er al meerdere had gezien. Maar zoals ik al zei, gaat het erom hoe de schoenen lopen, en minder over hoe ze eruit zien.

Dus... tijd om ze te testen.  Ik gebruik zelf steunzooltjes, dus de huidige Grisport zolen uit de schoenen, steunzolen erin, wandelsokken aan en gaan.

Het viel me op dat op de tong, welke overigens goed gepolsterd is en fijn aanvoelt tegen je voet, een extra haakje zit. Dit haakje is bedoeld om de veters omheen te strikken, zodat de tong ook daadwerkelijk in het midden blijft zitten en niet gaat schuiven. Ideaal.

De zool van de schoen is gemaakt door Vibram. Dat staat ook duidelijk onder de zool en aan de zijkant van de zool/stootrand aangeven. Ja, met een Vibram zool weet je zeker dat je een goede basis hebt als schoen. 

De schoen is ook niet zwaar. Hij weegt zo rond de 475 gram per schoen. Dus voor mij een goed gewicht. Ook de polstering van de schacht is stevig en dik, wat de enkels goed inpakt en beschermt en gewoon een fijn gevoel geeft. 

Tijd om te gaan lopen. 

En ik moet zeggen... Het beviel meteen goed. Ze zaten meteen als gegoten.  Om te proberen ben ik in de omgeving het bos ingegaan en heb ik 10 kilometer gelopen. Door het bos, het natte gras, over kiezels, boomstronken. 
En ze liepen super. Ze voelen echt licht en ik loop er heel zacht op.  Ik had flink door het natte gras gelopen, dus de schoenen waren goed nat geworden, maar mijn sokken waren gewoon droog. Dus ze leken waterdicht te zijn. 



Vervolgens de schoenen diverse malen op andere wandelingen getest. Maar op een gegeven moment kreeg ik bovenop mijn wreef vanmijn rechtervoet een vervelende drukplek. Heel raar, ineens uit het niets. Dus contact gezocht met Grisport en zij raadde mij aan om even naar de schoenmaker te gaan om de schoen daar een beetje te laten oprekken. Dat heb ik gedaan, maar het hielp niet voldoende. Daarop raadde Grisport mij aan om de schoen op een andere manier te strikken. En warempel, het probleem was opgelost. Super dus ook dat Grisport steeds met me mee dacht om de schoenen zo comfortabel mogelijk te laten zijn. 

Vervolgens tijd voor de ultieme test. Wandelen in het Salzburgerland, Oostenrijk in de zomer en aansluitend in Nederland de Dutch Mountaintrail lopen.

Tijdens de Dutch Mountaintrail (zie mijn post over de  Dutch Mountain Trail ) heb ik op dag 2 de gehele route, gedurende ruim 6 uur door de (stromende) regen gelopen. De zandpaden werden omgetoverd door modderpoelen en modderpaden. Dus mijn Grisport Utah Mid's kregen de ultieme test. Maar daar kwamen ze ook perfect doorheen. Mijn sokken waren helemaal droog, geen blaren en ik heb voldoende grip gehad tijdens deze wandeling. 

Dus voor mij was de test meer dan geslaagd. En het uiterlijk? Ben ik aan gewend en vind het eigenlijk wel mooi zo. Maar Grisport.... misschien een keer een schoen met iets van oranje erin verwerkt?

De Utah Mid is een echte B-schoen. Een schoen die voor Nederlandse begrippen hier eigenlijk niet nodig is, maar toch wandel ik elke keer op deze schoenen. In zomer of winter, onder lange of korte broek, door weer en wind. 

De schoenen blijven ook goed, zeker als je ze goed onderhoudt. Na elke wandeling, waarbij de schoen echt vies zijn geworden, maar ik ze schoon, zodat ze er zelfs nu nog perfect uitzien.

Dus zoek jij nieuwe schoenen? Neem dan zeker eens een kijkje bij Grisport. Een echte aanrader. En oh ja... voor het geld hoef je het niet te laten, want ze kosten slechts € 159,95

En oh ja, Grisport heeft mij nooit gevraagd om iets voor hen te schrijven. Of om een positieve Review te schrijven. Ik heb de schoenen in het voorjaar van 2021 gekregen. 
Vandaag ben ik begonnen met het maken van een Blog en op andere blogs zag ik dat veel mensen hun ervaringen deelden over het materiaal waarmee zij wandelden. En ik lees zulke blogs vaak om informatie op te doen. Dus ik dacht...... ik ga ook mijn ervaring delen, zodat anderen daar hun voordeel mee kunnen doen. 




Reacties